Scratch B5

Scratch: Een vangspel maken

In deze opdracht gaan we kijken naar de mogelijkheden om een ander spel te maken. Het toevoegen van onder andere de score wordt hierin behandeld.

Voorkennis:

Een basiskennis van Scratch uit deĀ eerste drie opdrachten.

Tijd voor deze opdracht:

2 tot 3 lessen

Acceptatiecriteria:

  • Ik heb een eigen sprite in mijn programma laten bewegen
  • Ik heb een lus gebruikt zodat ik een herhaling in mijn programma heb
  • Ik heb geluiden toegevoegd aan mijn programma
  • Ik heb de functie als – dan gebruikt in mijn programma
  • Ik heb sensoren in mijn programma toegevoegd
  • Ik heb een eindmarkering in mijn spel geprogrammeerd
  • Ik heb een scoreteller geprogrammeerd
  • Ik heb de achtergrond van mijn filmpje toegevoegd
  • Ik heb interactiviteit tussen mijn filmpje en de bekijker ervan toegepast
  • Ik heb een toelichting bij mijn filmpjes geschreven
  • Ik heb mijn programma gepubliceerd.

Beoordelingspunten:

2 punten

Opdracht:

Lees de onderstaande opdracht en start Scratch weer door op onderstaande afbeelding te drukken.

scratch8

Als je je hebt ingeschreven, kom je in een scherm zoals hieronder (kan afwijken, maar het gaat om de bovenste balk).

scratch3

Klik op: “Maak” in de blauwe balk naast het woord Scratch.scratch10

Rechts op het scherm krijg je dan een serie Step-by-step uitleg. Deze gebruiken we als introductie. Je klikt de bovenste “Catch game” aan. Je krijgt nu het beginscherm te zien. Klik op rechtsboven op begin, doe de stap na en klik op volgende.

!! Soms is het menu verdwenen. Je kunt dit terughalen, door op het vraagtekentje, helemaal rechts, te klikken.

Werk deze tutorial helemaal door, zorg dat je dit project deelt aan het eind en plaats de link in je blog.