LAB Scratch: programmeren van animaties

LAB Scratch: programmeren van animaties

Scratch is een programmeerprogramma dat werkt met blocks. Je hoeft geen codes in te voeren, maar je gebruikt soort blokjes die je onder elkaar klikt. Ieder onderdeeltje (sprite) krijgt zo een programma, die bij de start uitgevoerd wordt. Hiermee maak je projecten die je ook naar anderen kunt sturen. Dit kan variëren van een geanimeerde wenskaart tot een game.

1. Inloggen bij het programma

Klik op deze link om naar het programma te gaan.

Je krijgt de hoofdpagina te zien, deze kan er iets anders uitzien, omdat ze de site vaak veranderen:

In het programma klik je op de button “Wordt Scracher”. Dit heb je nodig om je projecten te bewaren. Vul een gebruikersnaam in en een wachtwoord (let op dat je deze onthoudt, schrijf het ergens op). Je volgt alle stappen en dan ben je klaar om aan je projecten te gaan werken en te publiceren, zodat anderen jouw werk ook kunnen zien als jij hun een link stuurt.

2. Beginnen met de basis

Nu je in Scratch zit kun je aan de slag met de eerste opdrachten.

Klik op “Maak” boven in de menubalk.

Er verschijnt nu een werkblad, met daarop de codelijst, het werkveld en rechts het resultaat boven en de onderdelen onder. In het midden is eerst een filmpje te zien (klik op “driehoekje”) met de mogelijkheden van het programma. Bekijk deze eerst.

Als je het filmpje hebt bekeken klik je op het pijltje recht in de rand van hetzelfde pop-up schermpje. Je krijgt dan, heel kort, een introductie in het maken van je eerste scratchopdracht. Doe dit na.

Aan het eind krijg je een keuze, dan weer een filmpje en een volgende uitleg die je na kunt doen. En dan aan het eind weer… Loop deze opdrachten door zodat je een flinke basis hebt.

3. Je naam animeren

Ga in de menubalk naar “lessen” of klik op deze link.

Kies dan voor “Animeer een naam”. Ook hier weer dezelfde werkwijze: filmpje kijken en stappen nadoen, maar nu natuurlijk je eigen dingen toevoegen en eigen keuzes toepassen.