LAB Programmeren: van Blocks naar code

LAB Programmeren: van Blocks naar code

 

1. Kennismaken programmeren:

In steeds meer apparaten zit een computer, maar hoe weet die computer eigenlijk wat hij moet doen? Hoe vertel je hem dat? Dat doen we met een programmeertaal. Daarnaast moeten we tegen een computer ook alles verdelen in hele kleine stapjes.

Bij de eerste opdracht wordt de denkwijze van programmeren geoefend. In deze opdracht ga je zelf programmeren met ‘Red’ en ‘Pig’ van ‘Angry Birds’. We doen dit in Blocks, die je als legosteentjes onder elkaar zet. Alleen met lego begin je onderaan, bij programmeren boven aan.

De eerste programmeeropdracht

Denk je nu dat vind ik leuk, daar wil ik er nog wel een andere mee maken, klik dan hieronder, maar je mag ook naar deel 2 werken in Scratch.

Extra opdracht

2. Programmeren van een game in Scratch

Nu we weten hoe je moet denken bij programmeren, gaan we dit toepassen om een kleine game te maken. Daarvoor gebruiken we het programma Scratch. Klik op de volgende link om daar te komen: Scratch

Voor je gaat beginnen kun je jezelf eerst aanmelden, zodat je je projecten kunt delen, dit hoeft niet. Klik op Word Scratcher en meld je aan.

Dan gaan je nu een spelletje maken, klik op de link: Een pongspel

Ook hier hebben we weer een extra opdracht voor diegene die dit leuk vinden klik dan hier, maar ook hier hoeft dit niet, dan ga je naar deel 3.

3. Programmeren van een Micro:bit robot

Van het platte vlak, naar machines. Ook machines en apparaten worden tegenwoordig vaak geprogrammeerd. Je gebruikt het programmeren dus voor de werking van deze voorwerpen. In dit deel gaan we dit doen met een Micro:bit kaartje en robot.

Om het programmeren van de Micro:bit kaart onder de knie te krijgen maar je enkele opdrachten tussen B1 en B5. Denk je dat je genoeg weet, dan ga je naar de opdrachten B6 t/m B11.

Klik op deze link om bij de Micro:bitopdrachten te komen.

Je kunt net zoveel opdrachten doen als je zelf wil. Als je vind dat je voldoende hebt gespeeld met de robot ga je naar deel 4.

4. Programmeren in Programmeertalen

Om een beeld te krijgen welke programmeertalen er zijn en hoe ze werken hebben we er een aantal in het programma Codecademy zitten. Hier wordt op een relatief makkelijke manier stap voor stap steeds een stukje code uitgelegd. Volg de aanwijzingen op de pagina van de link en kies dan onderaan welke je graag zou willen doen.

Klik op deze link om bij Codecademy te komen.

Als je een of meerdere programmatalen hebt bekeken kun je daarna een keuze maken om een van die (of een ander) programma’s verder te gaan leren. Hieronder zie je een lijst met programma’s. Klik daarop om naar lessen of tutorials te gaan.

  • Processing: Dit programma wordt veel door kunstenaars gebruikt. In deze lessen reeks werk je naar een game toe.
  • Dreamweaver: Dit programma gebruik je om een website te ontwerpen in html en css.