LAB Programmeren: van Blocks naar code

LAB Programmeren: van Blocks naar code

 

1. Kennismaken programmeren:

In steeds meer apparaten zit een computer, maar hoe weet die computer eigenlijk wat hij moet doen? Hoe vertel je hem dat? Dat doen we met een programmeertaal. Daarnaast moeten we tegen een computer ook alles verdelen in hele kleine stapjes.

Bij de eerste opdracht wordt de denkwijze van programmeren geoefend. In deze opdracht ga je zelf programmeren met ‘Red’ en ‘Pig’ van ‘Angry Birds’. We doen dit in Blocks, die je als legosteentjes onder elkaar zet. Alleen met lego begin je onderaan, bij programmeren boven aan.

De eerste programmeeropdracht

Denk je nu dat vind ik leuk, daar wil ik er nog wel een andere mee maken, klik dan hieronder, maar je mag ook naar deel 2 werken in Scratch.

Extra opdracht

2. Programmeren van een game in Scratch

Nu we weten hoe je moet denken bij programmeren, gaan we dit toepassen om een kleine game te maken. Daarvoor gebruiken we het programma Scratch. Klik op de volgende link om daar te komen: Scratch

Voor je gaat beginnen kun je jezelf eerst aanmelden, zodat je je projecten kunt delen, dit hoeft niet. Klik op Word Scratcher en meld je aan.

Dan gaan je nu een spelletje maken, klik op de link: Een pongspel

Ook hier hebben we weer een extra opdracht voor diegene die dit leuk vinden klik dan hier, maar ook hier hoeft dit niet, dan ga je naar deel 3.