In deze lessenserie leer je de eerste beginselen van het ontwerpen van een app. Je maakt dus een prototype van een app, waarbij je kijkt naar de opbouw, het uiterlijk en de navigatie binnen de app.
De basis voor een app-ontwerp
De volgende 4 onderdelen komen achtereen volgens aan de orde:
-
Het maken van het beginscherm
Bedenk hoe jouw beginscherm er ongeveer uit zal moeten zien en maak een schetsje. Wat moet er allemaal op komen, zodat duidelijk is waarover het gaat. Zet ook jouw naam ergens in het beginscherm. Maak daarna je beginscherm aan de hand van onderstaande tutorial.
-
Het toevoegen van de achterliggende schermen
Achter jouw beginscherm zitten de schermen waar je wil laten zien waarover de app gaat. Daarvoor verzamel je alle afbeeldingen die je toe wil voegen, zodat je die kunt toevoegen op het moment dat je zover bent. Denk goed na over de verdeling van je onderwerpen. Volg onderstaande tutorial weer om jouw idee uit te werken.
-
Het maken van de verbindingen tussen de schermen
Losse schermen hebben natuurlijk geen zin, dus moet je ze slim verbinden. Dat gaan we in de volgende tutorial uitleggen.
-
Het publiceren van je app
Als je jouw app gemaakt hebt, is het handig om deze door anderen eerst uit te laten proberen. Iets wat je zelf hebt gemaakt is altijd lastig door jezelf te controleren. Als jij weet wat er staat is het lastig in te schatten of een ander het ook kan lezen, qua kleur, lettergrootte, duidelijkheid van de tekst. Maar ook hoe je door je app navigeert. Hoe je dat doet staat in onderstaande tutorial.
Aanvullingen voor je app-design
-
Het beveiligen van je app
Als je een app maakt wil je natuurlijk niet dat iedereen daarin kan kijken. Daarom zouden we er een inlogcode op kunnen zetten. In de onderstaande video gaan we dit uitleggen.