Lesbrief 3D-ontwerpen Tinkercad
Werkvolgorde
1. Oefenopdrachten maken
2. Publiceren in WordPress
3. Sleutelhanger maken
4. Droomhuis maken
5. Keuzeopdracht: Voorwerp met meerder onderdelen
6. Eindopdracht
7. Tekenen in Sketchup (optioneel)
Opdracht 1: Oefenopdrachten maken
Om voorwerpen te maken in Tinkercad, moet je eerst leren hoe Tinkercad werkt, dat leer je in de volgende video. Deze is wat lang, maar er staan een heel aantal opdrachten op en die zijn kort en je moet nadoen wat er voorgedaan wordt.
Introductievideo Tinkercad
Opdracht 2: Persoonlijke sleutelhanger maken
Nu je alle manieren van tekenen hebt doorgenomen, ga je een eerste opdracht maken, die je daarna
ook gaat uitprinten. We kiezen hierbij voor een sleutelhangerbadge.
1. Klik in Uw Ontwerpen op +Nieuw, kies 3D-ontwerp.
2. Verander de naam van de opdracht in: “Sleutelhanger en je eigen naam”.
3. Maak daarna de sleutelhanger met onderstaande eisen.
Deze sleutelhanger moet aan de volgende eisen voldoen:
– De basis moet uit 3 verschillende vormen bestaan
– De totale oppervlakte moet binnen een rechthoek van 80 x 50 mm passen
– De basis moet tussen de 3 en 5 mm hoog zijn, het totaal max 10 mm
– Je naam moet op de sleutelhanger staan (op of in de basislaag)
– Er moet een gat in zitten met een doorsnede van 10 mm
– Het moet origineel zijn.
Publiceren
Als je klaar bent met je sleutelhanger, maak je een .png met het knipprogramma en zet je deze weer
in je portfolio bij 3D-afbeeldingen. Zet er een titel bij zodat het zich onderscheid van de
oefenopdrachten. Zet er een stukje tekst bij waarin je vertelt wat je gemaakt hebt en waarom je
hebt gekozen voor de vormen.
Produceren
Daarna moet de sleutelhanger geëxporteerd worden als een .STL-bestand. Het ontwerp moet
daarna nog klaar gemaakt worden voor de 3D-printer, dit noemen we SLICEN. Dit is het laag voor
laag opbouwen van het ontwerp. Op dit moment doen wij dit nog op de docentencomputer.
1. Ga in Tinkercad naar je eigen ontwerp van de sleutelhanger
2. Klik rechtsboven op “Exporteren”
3. Kies voor de optie met opslaan als “.stl”
4. Geef aan bij je docent als je de sleutelhanger geprint wil hebben.
5. De docent doet vervolgens het laatste stukje. Jullie kunnen nu bij de printer kijken hoe dat je
ontwerp gelukt is!
Let op! Deze afbeelding voldoet niet aan de eisen die jullie opdracht heeft.
Opdracht 3: Droomhuis maken
Omdat we nog aan het testen zijn met dit programma hebben we wat stencils in de klas met
opdrachten. Een daarvan is een droomhuis maken.
De opdracht is eerst het huis in de opdracht na te maken en daarna deze aan te passen naar je eigen
zin.
Vraag het stencil bij je docent.
Let op! Op het stencil staan op de tweede pagina alle maten van het huisje. Blijf hier niet bij hangen,
maar ga verder in het stencil en dan komen deze maten allemaal terug.
Keuzeopdracht: Voorwerp met verschillende onderdelen
Ook hier weer een aantal stencils, maar nu een keuze uit:
• Een opdracht met een scharnier -> kies Scharnier
• Een figuur op wielen -> kies Draaischijf maken
• Een tandwiel-tandheugelspeeltje -> kies Tandwielen
Maar je mag ook kiezen voor opdrachten die op de Tinkercadsite zelf te vinden zijn:
• Een ballon aangedreven auto, maar hier zelf een eigen vormgeving door de auto aan te
passen.
• Maak een doosje of potje met deksel, ook hier weer een eigen aanpassing in de vorm en
teksten.
Zorg dat op iedere opdracht ergens jouw eigen naam komt te staan.
Eindopdracht
Van je docent krijg je een eindopdracht te horen, die is ieder jaar anders dus kijk op de site bij D&I klas 2


